KEPENTINGAN GARAM MINERAL IONIK



KEPENTINGAN GARAM MINERAL IONIK

Satu gabungan menakjubkan terjadi apabila air dicampurkan dengan garam mineral kristal Hunza dan Himalaya yang asli iaitu apa yang dipanggil sebagai air mineral ionik. Sebagaimana yang kita ketahui bahawa ion memainkan peranan penting dalam mengekalkan daya tenaga atau hidup dalam sel-sel badan kita. Ion adalah atom sekumpulan atom yang telah memperolehi caj elektrik.
 Caj ini boleh sama ada negatif, dengan mendapat elektron, atau positif, oleh kehilangan elektron. Kombinasi unsur-unsur 84 mineral yang terdapat dalam mineral garam kristal Himalaya dengan air akan mewujudkan satu  spektrum penuh atau pelengkap ion mineral. Mereka membentuk apa yang dikenali sebagai "kompleks" ion. Ion kompleks bererti bahawa kombinasi air dan garam kristal ini mempunyai potensi elektrik yang kuat dan sangat berguna untuk kelestarian tubuh manusia.
Air Mineral ionik sangat halus berbanding air biasa mahupun air mineral asli. Saiz molekul air mineral ionik yang kecil menunjukkan kemampuan molekul air untuk menyerap masuk ke dalam sel manusia dan bertindak selaras dengan keupayaan potensi eletrik yang dibawanya. 
Satu penyelesaian menyeluruh terhasil untuk memenuhi keperluan sel tubuh kerana gabungan tenaga dan   frekuensi dari semua 84 unsur-unsur dengan ion yang bercas positif dan bercas negatif untuk membentuk ion kompleks, menjadi  penawar yang lengkap dan penjanaan semula logi tenaga tubuh , menjadikannya benar-benar penting untuk kelangsungan hidup.


Tubuh kita ini sendiri adalah satu  manifestasi elektrik yang memerlukan caj elektrik yang dipanggil eletrolit untuk mengekalkan kehidupan, dan tenaga ( life force ) dalam bentuk ion elektrik . Tubuh secara dasarnya mengandungi 70% lebih air yang mengandungi bendalir eletrolit dan gabungan mineral.
Sebagai pelarut yang amat kuat di dalam badan anda, molekul hidrogen dalam air tulen memberikan nutrien dalam bentuk tenaga kepada sel-sel anda dan dalam masa yang sama mengeluarkan tenaga negatif yang digunakan ( waste energy ). Tanpa gantian tetap air di dalam badan anda, sel-sel akan mati, dan begitu juga, dalam masa, badan akan menjadi malfunction. . Begitu juga, tanpa menggantikan mineral penting secara sistematik, dalam bentuk  mineral  ionic , sel-sel akan rosak, menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.
Dalam usaha untuk badan untuk mendapat manfaat daripada mineral yang diambil molekul air mesti menjadi sangat halus. Saiznya boleh  diukur dalam angstroms. Sebagai titik rujukan, tebal sehelai kertas adalah 1,000,000 angstroms. Jadi anda boleh memahami bahawa mineral yang badan anda sedang mencari perlu diperkenalkan dengan cara yang badan anda boleh gunakan. Walaupun lebih besar daripada saiz mineral angstrom yang akan akhirnya diserap oleh darah, mineral bersaiz angstrom boleh diserap oleh sel-sel individu.
Kalsium, magnesium, fosforus, kalium, dan natrium adalah lima mineral penting atau utama untuk badan anda. Elemen-elemen penting yang lain terdiri daripada kromium, tembaga, iodin, besi, mangan, dan zink. Selain itu, selenium memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan yang baik. Elemen-elemen lain seperti sulfur, nikel, kobalt, fluorin, oksigen, karbon, hidrogen dan nitrogen juga mempunyai peranan untuk dimainkan di dalam kesejahteraan anda. Tubuh manusia bergantung kepada 84 diketahui daripada  106 unsur-unsur untuk mengekalkan kesihatan yang optimum.
 

STRUKTUR GARAM KRISTAL HUNZA DAN HIMALAYA


                Struktur kristal yang seimbang menunjukkan jalinan yang baik, tiada bayangan atau bahagian kasar. Kristal tidak terpisah dari jejak unsur mineral ( 84 ) tetapi saling bersambung dalam keadaan sekata . Ini memberitahu kita bahawa kandungan tenaga dalam bentuk mineral adalah seimbang dan mudah diproses oleh badan kita.Kristal ini penuh dengan kehidupan . Kalau diambil sebagai makanan ia akan memberi kesan tenaga mutlak pada badan . Hasilnya memberi keuntungan kepada badan dan tidak kehilangan tenaga . 
Kristal yang bukan asli kelihatan betul-betul terpisah antara satu sama lain dan kelihatan mati. Bagi memproses kristal ini , badan harus mengorbankan sejumlah tenaga dengan begitu banyaknya untuk hasil yang kurang . Kesannya adalah kehilangan tenaga dan tiada pertambahan tenaga. Garam yang ada dalam badan kita kelihatan sama dengan apa yang kita lihat dalam gambar ini terpisah dan mati .

             Struktur kristal ini tidak mengikut susunan terpisah dan tidak bersambung dengan unsur semulajadi yang ada disekelilingnya. Disebabkan ini , badan tidak dapat menyerap mineral sepenuhnya, walau banyak manapun kandungan mineral yang ada , kecuali badan terpaksa menggunakan tenaga yang besar untuk menggiatkannya. Penghasilannya adalah kecil malah kehilangan tenaga lebih besar dari itu.

Kristal garam Hunza berasal daripada penguapan lautan purba semenjak ratusan juta tahun yang lalu. Tenaga solar, yang diperlukan untuk penciptaan ini diperangkap didalam setiap zarah daripada kristal garam ini yang dipanggil BIO-PHOTONS . Selain daripada tenaga, setiap galian didalam bumi berada didalam garam kristal ini dalam bentuk yang banyak yang mana ia menyamai dengan Jumlah galian yang terdapat didalam struktur sel kita,jika kita hendak mengambilnya dengan cara yang bijak.
Galian-galian ini tersangatlah kecil, yang mana mereka boleh diterima oleh badan kita pada paras selular: mereka adalah. Jika dilarutkan kedalam air,garam itu sangat berguna kepada kita,bersama dengan tenaga solar yang diperolehi. 
Garam Mineral Kristal di Banjaran Hunza dan Himalaya dikatakan garam paling bersih di atas muka bumi ini. Sangat kaya dengan pelbagai mineral dan masih  bebas dan selamat  dari bahan-bahan tercemar, toksin , sisa pertanian dan seumpamnya. Dikatakan mengandungi lebih daripada 80 mineral dan trace element yang berguna untuk aktiviti enzim dan tisu tubuh manusia.
          
  Garam yang paling dalam sekali membentuk krtistal yang keras oleh kerana tekanan tinggi selama berjuta tahun. Struktur geometric crystalline sangat sinonim dengan struktur geometrik molekul air zam-zam. Garam Himalaya ini adalah garam organic paling berkhasiat, paling suci dan mengandungi semua unsur mineral yang utama untuk keperluan tubuh.


KEAJAIBAN  GARAM MINERAL KRISTAL HUNZA DAN HIMALAYA

Mineral garam Hunza dan Himalaya adalah garam organik yang paling berkhasiat, paling bersih dan mempunyai struktur geomatrik kristaline yang amat sempurna. Ia mengandungi semua unsur yang terdapat dalam tubuh manusia. Mineral garam Hunza dan Himalaya berbeza daripada garam halus biasa yang diproses yang mana kandungan sodiumnya adalah sodium pasif yang menyebabkan tekanan darah naik. Garam memudharatkan apabila proses “pembersihan” turut menyahkan unsur potassium, kalsium, magnesium dan besi yang perlu bekerjasama dengan sodium.Garam Banjaran Himalaya ini wujud sebagai lapisan mendapan mineral di kawasan tanah tinggi, di bukit-bukau,gunung-ganang daripada mendapan garam dari laut sejak beribu-ribu tahun dahulu.
Cahaya matahari telah mengeringkan laut dahulukala yang wujud sejak berjuta-juta tahun dahulu sehingga garam bukit terjadi. Garam bukit ini kelihatan jernih dan semulajadi . Ia terbentuk akibat berlaku tekanan. Semakin tinggi tekanan semakin sempurnalah bentuk dan strukturnya . Mengikut maklumat yang diperolehi garam bukit ini adalah satu-satunya berstruktur geometrik pernah ditemui . Antara warna yang biasa didapati adalah putih, pink , oren kemerah-merahan . Lagi banyak kesempurnaan geometri garam makin tinggi nilainya. Samalah seperti berlian .

Dari kaca mata sains , garam mempunyai nilai yang unik . Berbanding struktur kristal yang lain , struktur atom garam bukan berbentuk molekul tetapi berbentuk caj elektrik. Fakta ini membuktikan garam mampu berubah bentuk . Semasa kristal Kuarza direndam ke dalam air ia langsung tidak bertukar menjadi molekul walaupun ia berstruktur kristal .Sungguh pun kristal boleh membekalkan tenaga, corak frekuensi tenaga bergantung kepada corak air , yang dengan mudahnya terlarut . Kristal Kuarza berkeadaan kekal . Ia terlalu kaku untuk larut atau dikaitkan dengan polaritinya .

Apabila garam larut dalam air , ia mencair semasa itu terbentuklah sole ( so-lay ) . Sole adalah sebatian unik  bukan dari asas sebatian kimia air bukan juga garam. Sebaliknya apabila berlaku proses penyejatan sole menjadi garam semula .Perubahan garam ini tidak menentukan yang ia tidak semestinya berlaku proses metabolise dalam badan kita . Kanji akan bertukar menjadi gula , protein akan menjadi asid amino dan lemak pula bertukar menjadi gliserin dan asid . Garam tetap garam . Ia secara terus dapat digunakan didalam sel badan dalam bentuk ion yakni sole .Semua makanan mesti berpecah mengikut polaritinya supaya badan dapat menggunakannya. Tetapi garam terus kekal dalam bentuk asalnya malah ia memasuki bahagian otak kita.
Mineral garam merangsang kelenjar tiroid yang penting dalam pembinaan tulang yang kuat (bone minerlisation). Bersifat pengalir yang efisien Mineral garam Hunza melancarkan system saraf dan pengaliran neuro transmitters yang menghantar isyarat kepada otak. Sifat penyerapan garam adalah faktor yang penting dalam rawatan kanser yang merupakan penyakit dasar.Mineral garam Hunza menambahkan kandungan oksigen dalam darah yang sangat diperlukan untuk melemahkan virus kanser.
 
Mineral garam Hunza menambah kualiti segala sesuatu yang dicampur dengannya.Ia berfungsi sebagai pemangkin dalam tindakbalas kimia oleh itu sangat perlu dalam penghadaman dan pencernaan makanan, mengurangkan masalah angin dan gastrik. Ia sangat cekap melancarkan pengaliran darah, merangsang kelenjar untuk merembes hormon, asid amino, mineral dan vitamin oleh organ tubuh. Ia kaya dengan iodin dan mampu mengimbangi kalsium dalam tubuh iaitu mineral yang penting untuk mencegah osteoporosis.

Garam Kristal Hunza dan Himalaya  berpotassium tinggi ini sangat diperlukan untuk sel yang sihat. Potassium menentukan kadar diluar dan di dalam sel pada tahap yang betul. Potassium juga mengalkalikan perut  dan ini penting untuk mencegah peyakit kronik. Rasulullah SAW mengamalkan sedikit garam sebelum makan. Baginda akan mencicah ibujari ke dalam dan meletakkannya pada langit-langi Baginda. Amalan ini akan merembes enzim penghadaman dalam air liur dan perut. Garam juga akan meyerap gas yang berada dalam perut sebelum makanan masuk ke dalamya, dan ini akan mengurangkan rasa senak dan sendawa.


Garam Kristal Hunza dan Himalaya meningkatkan kadar metabolisma dan memecahkan rangkaian lemak dan kolesterol serta melancarkan pengaliran jus hempedu, semuanya penting dalam pengawalan berat badan. Juga dapat menyahkan toksin dan asid uric, dengan itu dapat merawat masalah gout dan sakit tumit. Garam mengandungi unsur pembersih, penghilang lendir, bersifat penyerap dan mencegah bau busuk dan kerosakan lantas mengelakkan keracunan dalam perut.
Kandungan potassium di dalamnya mengalkalikan perut dan keadaan ini amat penting bagi mencegah penyakit-penyakit kronik.Ia mampu menyerap gas-gas lengai dalam perut dan usus. Garam merangsang kelenjar tiroid yang penting dalam pembinaan tulang yang kuat (bone mineralisation). Bersifat pengalir yang efisien, garam melancarkan system saraf dan pengaliran neuro transmitters yang menghantar isyarat kepada otak. 
Sifat menyerap garam adalah faktor yang penting dalam rawatan kanser yang merupakan penyakit dasar. Garam menambahkan kandungan oksigen dalam sel dan darah yang sangat diperlukan untuk melemahkan virus kanser.
Kajian oloeh Natural Health International garam mineral Kristal Himalaya secara aslinya mengandung 22 elemen asas iaitu sodium, magnesium,silicon,klorid,potassium,kalsium,titanium,vanadium,chromium,manganese,iron,kobalt,nickel,copper,zinc,strontium,silver,cadmium,iodine,platinum dan gold.
 

Namun begitu apabila mineral Kristal Hunza dan Himalaya ini dicampur dengan air (H2O) maka satu tindakbalas rangsangan yang sangat hebat berlaku hingga mencetuskan 84  sebatian. Kajian oleh Dr Barbara Hendel dan Peter Fereira yang dikeluarkan dalam buku mereka bertajuk Water &  Salt, The Essence of Life  menyenaraikan sebatian berikut sebagai hasil tindakbalas garam mineral Kristal Himalaya dengan air :
1-hydrogen, 2-lithium, 3-beryllium, 4-boron, 5-carbon, 6-nitrogen, 7-oxygen, 8-fluoride, 9-sodium,        10-magnesium, 11-aluminium, 12-silicum, 13-phosphorus, 14-sulfur, 15-chloride, 16-calcium,                17-scandium, 18-titanium, 19-vanadium, 20-chromium, 21-manganese, 22-iron, 23-cobalt, 24-nickel,  25-copper, 26-zinc, 27-gallium, 28-germanium, 29-arsenic, 30-selenium, 31-bromine, 32-rubidium,       33-strontium, 34-yttrium, 35-zirconium, 36-niobium, 37-molybdenum, 38-ruthenium, 39-rhodium,      40-palladium, 41-silver, 42-cadmium, 43-indium, 44-tin, 45-antimony, 46-tellurium, 47-iodine,              48-cesium, 49-barium, 50-lanthanum, 51-cerium, 52-praseodymium, 53-samarium, 54-europium,         55-gadolinium, 56-terbium, 57-dysprosium, 58-holmium, 59-erbium, 60-thulium, 61-yyterbium,            62-lutetium, 63-hafnium, 64-tantalum, 65-fungsten, 66-rhenium, 67-osmium, 68-iridium, 69-platinum, 70-gold, 71-mercury, 72-thallium, 73-lead, 74-bismuth, 75-polonium, 76-astatine, 77-francium,             78-radium, 79-actinium, 80-thorium, 81-protactinium, 82-uranium, 83-neptunium and last 84-plutonium.
Saya berani mengatakan bahawa kemerosotan kualiti hidup dan kesihatan kita dewasa ini banyak berkait dengan kemerosotan dan degradasi dalam kualiti dan kuantiti mineral yang kita makan serta minum. Semua penyakit-penyakit manusia boleh dikaitkan dengan kekurangan mineral di dalam badan kita. Dr Linus Pauling pemenang hadiah Nobel 2 berkata, “ Anda boleh mengaitkan setiap penyakit, dengan kekurangan mineral. "
Kita semua telah dicipta untuk merealisasikan potensi penuh fizikal kita, emosi, mental, dan kerohanian sebagai manusia. Ia hampir sukar dipercayai bahawa jalan untuk pemulihan terletak pada sesuatu yang mudah seperti GARAM! Orang Mesir purba menyedari kuasa garam. Mereka menggunakan enam garam yang berbeza, yang datang dari kedua-dua sumber tempatan dan jauh, untuk pelbagai aplikasi sama ada untuk unsur agama mahupun kegunaan harian.
Air zam-zam menjadi begitu hebat kerana kandungan mineral yang sangat tinggi dan stabil seperti garam magnesium, kalsium ,kalium, dan florida alami. Malah telah dibuktikan melalui kajian saintifik bahawa  di mana – mana tempat yang gravitinya tinggi dan stabil mempunyai kandungan garam mineral yang tinggi di buminya.

Saya secara peribadi mahu menyeru anda semua supaya segera bertukar kepada garam QUANTUM CRSYTAL SALT – GARAM TERDALAM DI DUNIA DI PARAS 5 000 KAKI KE DALAM TANAH DAN DIGELAR SEBAGAI GARAM MINERAL IONIK KRISTAL HUNZA DAN HIMALAYA ASLI @ RAJA GARAM. Sudah sampai masanya kita segera menyediakan deposit mineral mencukupi untuk badan dan molekul sel kita berfungsi secara sepatutnya dan menghindari risiko penyakit kronik.

Garam yang kami sediakan ini merupakan satu-satunya garam paling baik di dunia digali paling dalam di atas muka bumi yang berupa mineral kristal. Garam ini memakan waktu berjuta tahun dalam proses geologinya yang unik untuk tersedia sebagai bahan alami yang digunakan oleh manusia bagi mencapai kesihatan optimum.
Kita sudah ketinggalan terlalu lama kepada masyarakat Eropah yang telah begitu lama mengeksploitasi kelebihan garam ini. Kita sudah terlalu lama dimomokkan dengan fakta sains yang keliru berkaitan garam. Kita sudah terlalu lama ditipu : mereka memberikan kita kulit dan mereka memakan isinya!!!

Saintis masyhur yang memenangi Hadiah Nobel seperti Dr  Henri Coanda dan Dr Patrick Flanagan merupakan ikon dalam kajian air  dunia. Dr Hendri Coanda yang terlibat dalam kajian selama 60 tahun di tempat paling terpencil di dunia menyatakan ‘you are is what you drink ‘ . Sebelum menyerahkan tugasan kajian tentang air di Lembah Hunza kepada Dr Patrick : Dr Coanda menyatakan bahawa ‘ minerals and salts there( Hunza Valley)  is  the trigger  point ‘ . Ini merupakan kunci rahsia yang sangat hebat tapi tidak pernah didedahkan oleh Dr Patrick kepada dunia secara umum.
    Menurut Dr Henri Coanda terdapat 5 tempat di dunia dimana penduduknya mempunyai purata umur terpanjang iaitu di PERU, ECUADOR, GEORGIA, MONGOLIA dan di Lembah Hunza yang didiami Kaum Hunza  di Banjaran Karakoram. Di antara kelima-lima suku kaum ini , kaum Hunza mempunyai purata umur tertinggi iaitu antara 100 – 140 tahun. Ada sesuatu yang menarik berkaitan Kaum Hunza yang tinggal 2000 meter di atas paras laut ini dan ini pernah diberitahu secara langsung oleh Dr Henri kepada Dr Patrick.
Dr. Patrick , seorang graduasi di bidang teknologi nano , kimia dan biologi sangat berbangga untuk meneruskan kerja-kerja Dr Henri Coanda dalam persekitaran paling mencabar dengan suhu yang sangat ekstrem. Kajian beliau menunjukkan etnik di kelima-lima tempat ini sudah pasti mengamalkan diet pemakanan yang berbeza. Tapi satu perkara yang sama tentang mereka adalah tentang AIR yang mereka minum. Kajian Dr Patrick Flanagan menemukan hasil kajian yang mengejutkan .


Tidak dinafikan lagi usaha Dr Henri Coanda dan Dr David Flanagan membuka banyak rahsia yang tersimpan di Pergunungan Hunza : kajian mereka sangat spesifik , matang dan sangat mengejutkan. Kebanyakan saintis menamakan penemuan kajian mereka sebagai  The breakthrough of nutritional inventions” . Mereka bercerita bahawa rahsia kaum Hunza adalah pada jenis air yang diminum bukan pada kuantiti air yang patut diminum. Mereka menampilkan pelbagai terma seperti nano koloids , zero potential, eletrical charge , hidrogen negative , microcluster water , crystal water dan pelbagai terma lagi. 


Namun sepertimana kajian-kajian ilmuan Barat sebelum ini : mereka tetap merahsiakan  the great invention “  mereka. Mereka tidak pernah mahu membukakan jigsaw puzzle  mereka. Secara rumus santifik , mereka menemukan sesuatu yang ‘pelik’ dalam air minuman Kaum Hunza . Bagi setiap atom hidrogen akan mengandungi satu proton dan satu elektron tetapi di dalam air minuman Hunza ini , mereka mempunyai satu lagi tambahan elektron yang dipanggil hidrogen negatif. Tambahan satu eletron menurut Dr Patrick memberikan satu perbezaan yang sangat besar dengan air minuman biasa ( 1 = 10 000 ) .

Satu rahsia terpenting yang kemudiannya ‘terpaksa’ dipecahkan atas tujuan komersial  berkaitan rahsia Kaum Hunza ini adalah terletak kepada garam mineral kristal ionik Himalaya. Air yang keluar dari mata air alami mereka melalui lapisan geologi batuan kristal garam yang  terjadi jutaan tahun dahulu. Lapisan garam demi lapisan garam yang mengandungi kepelbagaian mineral dalam struktur bumi mereka menjadikan air yang diminum oleh mereka memiliki ramuan mineral lengkap untuk keperluan tubuh mereka. Lapisan-lapisan itu bukan sekadar analogi sebuah penapis air malah ia jauh mengjangkau lebih dari itu. Lapisan batuan dan kristal garam asli itu umpama mesin bumi untuk menghasilkan uyun hayah  iaitu air kehidupan iaitu antara air yang paling baik di atas mukabumi selain air zam-zam.


Saya membawa ke rumah anda ramuan rahsia itu secara mudah,murah dan selamat iaitu HUNZA IONIC SALT : GARAM ORGANIK ASLI TANPA PENCEMARAN & MENGANDUNGI MINERAL PALING TINGGI DI DUNIA .GARAM PALING DALAM DI DUNIA IAITU 5000 KAKI.   



SEKIAN SELAMAT MENCUBA GARAM TERBAIK DI MUKABUMI!



DR AZHAR ALI
Terapi.BIO.Hunza 
MEI 2013